Τρίτη 11 Ιουνίου 2024

ΤΟ ΠΕΡΙΖΩΜΑ







 ΤΟ ΠΕΡΙΖΩΜΑ

 

          Σήμερα θα μιλήσουμε και θα αποσυμβολίσουμε το Περίζωμα.  

Το πλέον σημαντικό σύμβολο για τον Ελευθεροτέκτονα. 

Μόλις ο νεόφυτος δώσει τον όρκο δέσμευσης και αφού ο Σεβάσμιος. τον καθιερώσει σαν τέκτονα μαθητή, του δίδει τον τριπλό αδελφικό. ασπασμό και τον ενδύει με τα διακριτικά του βαθμού του δηλαδή με το περίζωμα (την ποδιά), έμβλημα εργασίας. 

Με αυτά τα διακριτικά θα παρουσιάζεται στο εξής εντός της Στοάς του. Είναι τιμή για κάθε τέκτονα να ενδύεται τα διακριτικά του, δηλαδή την ταπεινή ποδιά αέναης εργασίας και δραστηριότητας. Χωρίς το ένδυμα αυτό δεν επιτρέπεται σε κανένα τέκτονα να διαβεί την πόρτα της Στοάς, εκτός από όσους κατέχουν ύπατους βαθμούς, που αντί του περιζώματος έχουν άλλα διάσημα.

Κάθε τέκτονας. όσο κι αν προχωρήσει μελλοντικά εις την τεκτονική πορεία, όσο κι αν εμβαθύνει στα απόκρυφα μυστικά του θεσμού, ποτέ δεν θα αποχωριστεί το δερμάτινο περίζωμά του. Μεταβάλλεται ίσως το σχήμα του και οι επ' αυτού διακοσμήσεις του και αποκτά διαρκώς νέους συμβολισμούς. Όμως ουσιαστικά παραμένει ότι υπήρξε από την αρχή για τον νεομύητο. Το διακριτικό γνώρισμα του   τέκτονα.

Η τελετή περιβολής του τέκτονα με το περίζωμα, έχει το αρχέτυπό της στους αρχαίους χρόνους. Η χρησιμοποίηση του ή κάτι άλλου ανάλογου προς αυτό, ως μυστικού συμβόλου, ήταν κοινό σε όλα τα έθνη της γης.

Εις τα Μυστήρια του Μίθρα στη Περσία ο υποψήφιος περιβάλλετε λευκό περίζωμα.

Στην Αρχαία Αίγυπτο είχε σχήμα τριγωνικό.

Στα Ινδικά, στα Αιθιοπικά μυστήρια, χρησιμοποιούσαν επίσης περιζώματα . 

Στους Εβραίους αποτελεί μέρος της στολής του Ιερατείου.

    Ο περιηγητής Kaempfer αναφέρει ότι οι Ιάπωνες σε ορισμένες μυστηριακές μυήσεις, δίδουν στους υποψήφιους λευκό περίζωμα δεμένο γύρω από τα νεφρά με ζώνη ή ταινία.

Στα Σκανδιναναυϊκά Μυστήρια, η στρατιωτική νοοτροπία του λαού αντικατέστησε το λευκό περίζωμα με λευκή ασπίδα, η επίδοσή της όπως στους νεόφυτους συνοδεύετο από εμβληματική διδασκαλία παρεμφερή προς την τεκτονική  διδασκαλία.

    Στο τεκτονικό περίζωμα σήμερα, δύο πράγματα πρέπει να τηρούνται για την διατήρηση του συμβολισμού του. Πρώτον το χρώμα του. Πρέπει να είναι αγνό λευκό και ακηλίδωτο. Το λευκό πάντα ήταν σύμβολο της αγνότητας. Στα αρχαία Μυστήρια ο υποψήφιος έφερε πάντα λευκή περιβολή. Οι Ρωμαίοι ιερείς φορούσαν λευκή στολή όταν τελούσαν θυσίες.  Οι Δρυίδες χρησιμοποιούσαν διάφορα χρώματα στους διάφορους βαθμούς, αλλά στο τελευταίο βαθμό της τελειότητας, το χρώμα ήταν λευκό.

Δεύτερο το υλικό του. Πρέπει να είναι από δέρμα προβάτου. Κανένα άλλο υλικό, μετάξι ή ύφασμα λινό ή κάτι άλλο πρέπει να χρησιμοποιείται επειδή αλλοιώνει τον εμβληματικό χαρακτήρα του.

Επομένως το πραγματικό τεκτονικό περίζωμα πρέπει να είναι από δέρμα προβάτου, πλάτους 14-16 ιντσών και ύψους 12-14 ιντσών. Το τετράγωνο κάτω με τριγωνικό επικάλυμμα μήκους 3-4 ιντσών. 

     Στο περίζωμα του διδασκάλου υπάρχει πλαίσιο από γαλάζια ταινία που συμβολίζει την παγκόσμιο αδελφότητα των τεκτόνων. Αυτά αφορούν τα περιζώματα των Συμβολικών Στοών.

Όσο προχωρούμε σε ανώτερους βαθμούς αλλάζουν ως προς το χρώμα, το πλαίσιο και τις διακοσμήσεις, που συμβολίζουν πάντα την διδασκαλία του βαθμού. Επίσης οι αδελφοί αξιωματικοί της Στοάς μπορούν να το διακοσμήσουν με ειδικά κοσμήματα (δηλαδή δύο γαλάζιες ταινίες με ασημένια κρόσσια). 

Ο Σεβάσμιος Διδάσκαλος της Στοάς φέρει περίζωμα κεντημένο με τα γράμματα Μ.: Β.: 

Το περίζωμα του μαθητή αποτελείται από το κυρίως περίζωμα και από το τριγωνικό κάλυμμα τραβηγμένο προς τα επάνω. 

Για να εξηγηθεί ο συμβολισμός αυτού του τρόπου που φοριέται από τους αδελφούς μαθητές, ανατρέχουμε στον συμβολισμό του τετραγώνου και του τριγώνου.

Δηλαδή το τετράγωνο συμβολίζει την "κατώτερη ανθρώπινη τετρακτύν" που αποτελείται από: την κατώτερη διάνοια, τις κατώτερες συγκινήσεις (θυμικό), το διπλούν αιθερικό σώμα, το αδρό φυσικό σώμα.

Το τρίγωνο συμβολίζει την "ανώτερη ανθρώπινη τριάδα" που αποτελείται από: την πνευματική θέληση, την ενορατική αγάπη, την ανώτερη διάνοια. Η "ανωτέρα ανθρώπινη τριάς" αποτελεί τον ανώτερο τρισυπόστατο άνθρωπο τον πλασμένο "κατ' εικόνα και ομοίωση" Του  Μ.: Α.: Τ.: Σ.: 

Το τρίγωνο λοιπόν που συμβολίζει την "ανωτέρα ανθρώπινη τριάδα", παριστάνει το "εγώ" ή την ψυχή του ανθρώπου και το τετράγωνο που συμβολίζει την "κατωτέρα τετρακτύν", παριστάνει την προσωπικότητα του ανθρώπου.

Ο συνδυασμός του τετραγώνου και του τριγώνου, το σύμπλεγμα δηλαδή του γνώμονα  και του διαβήτη, το αποτεθειμένον επάνω στη Βίβλο του Νόμου, συμβολίζει την "επτασύνθετο ανθρώπινη φύση", που πρέπει να στηρίζεται πάντοτε στο θείο Νόμο και να έχει τις ελπίδες της στο θείο έλεος.

    Στο μαθητή τέκτονα το "εγώ" ή ψυχή (ανωτέρα τριάς) δεν έχει ακόμα την κυριαρχία της υλικής φύσεως (κατωτέρα ανθρώπινη τετρακτύς).  Για το λόγο αυτό το τριγωνικό κάλυμμα (που συμβολίζει την ψυχή - ανώτερη τριάδα) βρίσκεται έξω από το  τετραγωνικό σώμα του περιζώματος (που συμβολίζει την "κατώτερη τετρακτύν" - υλική φύση του ανθρώπου). Όταν αυτή η κυριαρχία αποκτηθεί, όταν δηλαδή ο μαθητής λάβει αύξηση μισθοδοσίας, το τριγωνικό κάλυμμα κατεβαίνει και κυριαρχεί επάνω στο τετραγωνικό σώμα του περιζώματος.

Επίσης το ανορθωμένο τριγωνικό επικάλυμμα στο βαθμό του μαθητού, προστατεύει το επιγάστριο το οποίο συνδέεται με το ηλιακό πλέγμα, το οποίο αναλογεί με την περιοχή από την οποία εξαρτώνται τα αισθήματα και οι συγκινήσεις, εναντίον των οποίων πρέπει να προστατευθεί ο μαθητής, για να φθάσει την γαλήνη του πνεύματος ενός πραγματικού μύστη.  Με τον τρόπο αυτό απομονωμένα τα αισθήματα, δεν υπάρχει κίνδυνος να ενοχλήσουν με την ακτινοβολία τους την βαθιά γαλήνη του Ναού εις την οποία γίνεται δεκτός ο μαθητής. 

Οι Εταίροι και οι Διδάσκαλοι, δύνανται να κατεβάσουν το τριγωνικό επικάλυμμα, επειδή σ' αυτούς δεν υπάρχει πλέον ο προαναφερθείς κίνδυνος.

     Το εκ δέρματος προβάτου περίζωμα, υπενθυμίζει τον δερμάτινο χιτώνα τον οποίο περιβλήθηκαν κατά τον βιβλικό μύθο ο Αδάμ και η Εύα, υποχρεωθέντες να εγκαταλείψουν τον Παράδεισο (συμβολισμός της απόλαυσης, της αδράνειας και της ανάπαυσης) και να παραδοθούν στη λύπη και τον κόπο. Ο κόπος δεν αποτελεί κατάρα για τον άνθρωπο: είναι η γενεσιουργός αιτία της ευτυχίας του. Για να γίνει όμως ακένωτος πηγή χαράς πρέπει να αγαπάται κατά την αξία της και να μην εκτελείται για εγωιστικούς σκοπούς. Αλλά εάν τα παλαιά κείμενα παρουσιάζουν την εργασία σαν τιμωρία, ο Τεκτονισμός την δοξάζει.  Ο σκλάβος μπορεί να καταριέται την καταναγκαστική εργασία του, αλλά ο ελεύθερος άνθρωπος απαρνιέται την τεμπελιά και την αργία και βρίσκει το απόγειο της ευτυχίας σε μια σταθερή, γόνιμη και πολύτιμη γι' αυτόν εργασία.  Προς τούτο το περίζωμα είναι λευκό, άσπιλο και αγνό.

Σαν σύμβολο εργασίας, όταν το φοράμε πρέπει να θυμούμεθα ότι πρόκειται ν' αρχίσουμε την τεκτονική εργασία και γι' αυτό είναι απαραίτητο να διώξουμε από το νου μας κάθε βέβηλη σκέψη, κάθε φροντίδα, κάθε οργή, κάθε μίσος και ν' αφήσουμε να κυριαρχήσουν στην ψυχή μας ωραία και απαλά αισθήματα αγάπης, αλληλεγγύης και αφοσίωσης στην ιδέα του καλού.

Όταν βεβαιωθούμε ότι είμαστε έτσι ψυχικά προετοιμασμένοι, τότε και μόνον τότε επιτρέπεται να εισέλθουμε στον τεκτονικό Ναό και να αναλάβουμε το τεκτονικό μας έργο. Ο λόγος λοιπόν που πρέπει να φορούμε το περίζωμα έξω κι όχι μέσα στο Ναό, είναι ότι πρέπει ν' αποφεύγουμε με τον πιο απόλυτο τρόπο να εισάγουμε μέσα στο Ναό, σκέψεις κακές που διαταράσσουν και εξουδετερώνουν τις καλές τεκτονικές προσπάθειες όλων των αδελφών. Για την ίδια ακριβώς αιτία πρέπει στο τέλος των εργασιών να βγάζουμε το περίζωμα πάλι εκτός του Ναού. 

      Εκτός από τον παραπάνω λόγο για τον οποίο επιβάλλεται να φορούμε πάντα το περίζωμα έξω από τον Ναό και να το διατηρούμε σ' ολόκληρη τη διάρκεια των τεκτονικών εργασιών μας, είναι η απομόνωση του ανώτερου τμήματος του ανθρωπίνου σώματος από το κατώτερο.  Αυτή η απομόνωση, όπως υποστηρίζουν και οι αποκρυφιστές, πρέπει να διατηρείται με επιμέλεια σ' ολόκληρη τη διάρκεια των τεκτονικών εργασιών.

    Αδελφοί μου θα κλείσω αυτόν τον αποσυμβολισμό, όπως το συνηθίζω με τα λόγια του Σεβάσμιου Διδασκάλου από το τυπικό μας, κατά την μύηση όταν τον περιβάλλει με το περίζωμα του μαθητού και πριν ο Β΄ επόπτης του υποδείξει την πρώτη του εργασία, δηλαδή την αρχή της κατεργασίας του Ακατέργαστου Λίθου.

          …Να φέρετε το περίζωμα αυτό, το οποίον είναι σύμβολο της εργασίας και σας δίδει το δικαίωμα να παρακάθησθε μεταξύ ημών.  Οφείλετε να το φέρετε πάντοτε εντός της Στοάς με το τριγωνικό επικάλυμμα εστραμμένον προς τα άνω…..

 






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.